07 juli 2009

Recept på god musli

Har suttit med matteboken nästan hela förmiddagen. Jag kom dock fram till ett kapitel där det krävs miniräknare och eftersom jag inte äger någon var jag tvungen att åka till stan och köpa en. 300:- kostade den, det tycker jag var ganska dyrt men tyvärr ett nödvändigt ont! Så nu efter att jag ätit min lunch som bestod av grillad kyckling, sallad, avokado och oliv/feta-keso, ska jag återigen sätta mig och använda min hjärnceller. Men först tänkte jag lägga in ett enkelt, jättegott och nyttigt recept på musli som jag brukar göra (senast i morse):

5 dl rågflingor
5 dl fiberhavregryn
100g hackad sötmandel
2 dl solrosfrön
1 dl kokos
1 dl linfrön
1 dl råsocker
2 dl vatten
5 msk olja

Alla torra ingredienser blandas ut i en långpanna och därefter ringlas vatten och olja över blandningen, rör sedan om igen. Muslin ska stå i ugnen på 225 grader i 25 minuter och röras om var 8:e minut. När muslin svalnat blandar man i russin efter smak. Ät och njut!

Inga kommentarer: