09 augusti 2009

Boktips

Jag måste bara rekommendera en bok som jag i förrgår nästintill sträckläste. Det började med att den stod som referenslitteratur i en av mina kurser som jag läser och eftersom jag tidigare hört att den ska vara bra tänkte jag att det var ett ypperligt tillfälle att ta sig tid att läsa en bok. Det är nyhetsuppläsaren Ulla-Carin Lindqvists bok "Ro utan åror". Ulla-Carin har tidigare i många år varit nyhetsuppläsare i SVT och får på hennes 50-årsdag reda på att hon lider av den dödliga sjukdomen ALS. Hon skriver om sitt liv och hela sjukdomsförloppet tills den dag hon inte längre klarar att skriva mer. En mycket bra och framförallt gripande bok som får en att verkligen tänka på allt viktigt i livet, de där små vardagssakerna man ska vara glad över som man faktiskt ibland kan ta för givet... Ögonen blev tårfyllda ungefär var fjärde sida!

" Jag känner djup sorg över allt jag inte kommer att få uppleva. Jag är bedrövad för att jag snart kommer att lämna mina fyra barn. Samtidigt känner jag en stor lycka och glädje över allt jag upplever kjust nu. Flera gånger varje dag fylls mitt hus av skratt. Låter det märkligt?"

Inga kommentarer: